Huzur Denizi: Seza Paker

BASIN BÜLTENİ

Galerist, yaşamını İstanbul ve Paris ekseninde sürdüren post-kavramsal sanatçı Seza Paker’in (d.1955, İstanbul) ‘Huzur Denizi / Sea of Tranquility’ başlıklı yeni sergisine 26 Aralık 2012 – 19 Ocak 2013 tarihleri arasında ev sahipliği yapıyor. İşleri protéiform (çizim, performans, video, fotoğraf, ses yerleştirmesi) olarak sınıflanmakta olan sanatçı, 2002 yılında ‘Kamuflaj  ve 2006 yılında ‘Untitled (How are you?)’ başlıklı sergilerini takiben Galerist’teki üçüncü kişisel sergisinde de çoğulcu üslubunu devam ettirerek politik bir ikonografi (söylem) oluşturmaktadır.

Ay’daki kraterin adı olan ‘Huzur Denizi’ üzerinden isimlendirilen sergide, hareketsizliği deniz imgesi olarak düşünürken bir yandan da boşluk metaforu olarak ele alan sanatçı durgun su görselliği üzerine çalışıyor ve eserlerinde kavramsal, sanatsal ve politik bakışı birleştiriyor.

Seza Paker, yıllardır arşivinde sakladığı serilerinin yanı sıra yeni ürettiği kolajlarını da ilk kez izleyiciler ile paylaşıyor. Serginin belleğini oluşturan ilk bölümünde sanatçı, babasının arşivinden seçtiği fotoğraflar ile bu fotoğrafların detaylarını soyutlayarak elde ettiği desenleri buluşturuyor. Paker, ‘Düğünün Ertesi Günü’ (1986) ve ‘Anabelle’in Performansının Ertesi Günü’ (2002) başlıklı serilerinde ise fragmantasyon üzerine kurulu fotoğrafları kullanarak görsel hikayeler kurguluyor ve bunları mevcut sınırlarından çıkararak, öznel bir düzlemde, kendi bakış açısından tekrar sıralıyor.

Sergi kapsamında Paker’in ‘Untitled (Pur Pur)’, ‘The Wall’, ‘Mathematics Museum’, ‘Untitled (Sea of Tranquility)’ gibi mevcut islerinin yanı sıra aydınger kağıdı, fotoğraf ve çizimlerini birleştirerek sergilediği yeni kolajları da yer alıyor. Sanatçı bu çalışmalarında katmanlar oluşturarak, her bir katmanı kendi içinde parçalayarak, oyuklar, gölgeler ve yeni formlar oluşturuyor. Seza Paker, bu gibi çeşitli malzemeleri kullanarak İstanbul’u başka coğrafi alanlarla birlikte ele alıyor ve bunları katman katman iç içe sokuyor. Bazen bir doku, bir form, bir renk ya da bir hatırayı tekrarlayarak ya da değişik bağlamlarda sunarak izleyiciyi farklı zamanlar ve mekanlar arasında zihinsel ve düşsel bir gezintiye çıkarıyor.

Eğitimini Paris Academie de Beaux Arts ve Ecole Camondo’da tamamlayan Seza Paker, ‘Huzur Denizi / Sea of Tranquility’ sergisiyle gündelik yaşamdan, evlilikten, sanatsal performanstan, arşiv fotoğraflarından yola çıkarak Orta Doğu Filistin meselesine, 19. yy oryantalizmine göndermeler yapıyor. Sanatçı, aynı zamanda 20.yy’ın ikinci yarısının görsel ve politik tarihinin bazı karelerini dünya dışı bir isim altında ‘Huzur Denizi’ tabiriyle birleştiriyor.

ENSTALASYON GÖRSELLERİ