In Situ Wo: Yeşim Akdeniz

BASIN BÜLTENİ

Galerist, Yeşim Akdeniz'in kişisel sergisi 'In Situ Wo'yu 9 Kasım - 14 Aralık 2019 tarihleri arasında Ballon Rouge Club, Brüksel'de sergilemekten mutluluk duyar.

Yirmi yılı aşkın süredir resim yapan Akdeniz, son dönem üretimlerinde mekan algısını tamamen yok sayarak sürreal yaklaşımı ile kurgusallığı bir adım daha öteye taşır. Sanatçı, aynı zamanda hem resim tekniği açısından kendine meydan okumak ve hem de yeni eserlerinin konusu ve eleştirelliği ile ilgili olarak, paletinden beyaz boyayı çıkarır ; resimlerin arkaplanları derin mor, mavi, yeşil, kırmızı, altın renklerine bürünür.

Resimlerinin mücevherleri anımsatan renkleri, resmedilen imgeler ve bunların ima ettikleri, birnevi 'Doğu'lu hassasiyetini', yabancı olmayı,bilinçli bir 'Oryantalizm' tasvirini çağrıştırır diyebiliriz. İnsan bedeni tasvir edilmemiştir ancak kaynağını tam çözemediğimiz bir bir yerden gelen ışık ve sis içinde uçuşan nesneler, bize bir bedenin varlığını ima ederler. Akdeniz'in resimleri hiç olmadığı kadar gizemlidir. Resimlerinde hemen hiç insan bedeni tasvirine yer vermeyen sanatçı, bunun yerine insan yapımı objeler, mimari ögeler, hayvanlar veya insan bedeninin ufak parçalarını tercih eder.Yeni işlerinde ise eşofman takımları,patlıcanlar,yeşil biberler, plastik sandalyeler, terlikler ve tesbihler, unicorn balonları ve hatta Şehrazadı görebiliriz.Tüm bu nesneler anlamlar yüklenmiş ancak yerçekiminden kopmuş bir şekilde uçuşurlar. Özellikle 'Bauhaus' serisiyle başlayarak 2002 yılından bu yana, sanatçı; üretimlerinde insan yapımı objelerin ontolojisini ve bu objelerin  etrafında şekillenen inanç sistemlerini sorgulamaktadır.

Bedenler tasvir edilmemiş olsa da , eril olan da , dişil olan da referanslar aracılığıyla bir hikaye evreni içinde bize kendini gösterir.Adeta tüm evren ve hikayesi kurgulanmıştır. Magritte'in Shéhérazade,(1950) eserine oyuncul bir gönderme yapan Akdeniz’in Şehrazad’ının ağzı yoktur, gözleri inciler yerine tesbih boncuklarıyla çevrilidir. Binbir gece masallarının anlatıcısı burada sesinden ve hikayesinden yoksun kalmıştır, ki hikayeye göre bu gizemli doğulu kadının hayatını kurtaran tam da sesini duyurabilmesi,hikayesini anlatabilmesidir. Bu yoksunluğun bugün neyi temsil ettiğini tahmin edilebiliriz.

Akdeniz’in yeni eserleri ironik ve doğal olmayan, yersiz yurtsuzluk, göçmen olmak ve savrulmak üzerinedir; özellikle tüm bunların, ikonolojisi ve göçmen olmanın sembolleri üzerinedir. (Sanatçı, kendisi  1998 yılında Türkiye’den Almanya’ya, 2018 yılında ise Belçika’ya göç etmiştir). Sergi bize isminin içeriğini de, ikilemini de , sorgulayıcılığını da yansıtır; 'In Situ Wo' Latince 'doğal/olması gerektiği yerde olan' anlamına gelen 'In Situ' ile Almanca 'neresi' anlamına gelen 'Wo' nun bir araya gelmesiyle oluşmuştur

ENSTALASYON GÖRSELLERİ