Burcu Yağcıoğlu (d. İstanbul) Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde resim alanında lisans, Sabancı Üniversitesi’nde Görsel Sanatlar ve Görsel İletişim Tasarımı alanında yüksek lisans eğitimi aldı. 2008 yılında Goldsmiths College’da Güzel Sanatlar Yüksek Lisansı için Londra’ya taşındı ve 2010 yılında tamamladı. Sanatçı İstanbul’da yaşıy0r ve üretiyor.
Yağcıoğlu’nun pratiği mekana özgü enstalasyon, desen, video, kolaj, resim, yazı gibi çeşitli disiplinleri kapsar. Hem görsel bir teknik hem de bir düşünme yöntemi olarak kolaj, sanatında kritik bir rol üstlenir; buluntu imgeleri, desenleri, bilimsel bilgiyi, spekülatif düşünceyi ve çeşitli malzemeleri harmanlar.
Sanatçı, tarihsel söylem ile doğa bilimlerinin kesişiminde konumlanan biyoloji ve fiziğe, insan-merkezli hiyerarşileri çözümlemek ve sorgulamak amacıyla başvurur. Pratiği; biyoteknoloji, botanik, zooloji ve mutfak sanatları gibi alanlara uzanır; insan-dışı özneleri, bilimkurgusal ve sorgulayıcı bir bakışla, insan kültürel çerçeveleri içine yerleştirir.
Ekolojik duyarlık çalışmalarının merkezinde yer alır. Son dönem araştırmalarında Yağcıoğlu, durgunluk, uyuşukluk ve ataleti, durmaksızın ilerleme dürtüsüyle yönlendirilen ve gezegeni çöküşe sürükleyen bir dünyada radikal varoluş biçimleri olarak ele alır. Termodinamiğin ikinci yasasından beslenen ve psikanaliz, fizik, biyoloji, bilimkurgu ve mitolojiden ilham alan sanatçı, üretim ve büyüme merkezli düşünce sistemlerini yeniden kurgular. Bu zihinsel çerçevede atalet, yalnızca bir duraksama değil, kasıtlı ve bilinçli bir var olma biçimi olarak tahayyül edilir.
Kişisel sergileri arasında ‘Küçük Kara Işık’ (Galerist, İstanbul, 2024); 'İçeride' (Galerist, İstanbul, 2018), '2Arayüzde Doğanlar' (Galerist, İstanbul, 2015), 'Burcu Buradaydı' (Ever Spring Museum, Taichung, Tayvan, 2011) ve ‘İmge/İz’ (Elgiz Çağdaş Sanat Müzesi, İstanbul, 2007) yer alır.
Eserleri, ‘İki Güneşin Altında’ (Odunpazarı Modern Müze, Eskişehir, 2023); ‘Çimenin Vaadi’, 5. Mardin Bienali (Mardin, 2022); 17. İstanbul Bienali (SAHA Studio katılımcısı, 2022); ‘Hep Buradayız’ ve ‘Sanatçı ve Zamanı’ (İstanbul Modern, 2023 & 2015); ‘Altı Sanatçı Öncülünü Arıyor’ (Akbank Sanat, İstanbul, 2021); ‘Camdan Şato’ (Evliyagil Müzesi, Ankara, 2020); ‘She Lacked Only One Defect to Be Perfect ‘(Museu do Trabalho, Porto Alegre, Brezilya, 2019); ‘Kağıt’2 (Pilevneli Gallery, İstanbul, 2019); ‘Bahar’, 13. Şarika Bienali (İstanbul, 2017); ‘Jikji, Golden Seed’ (Cheongju, Kore, 2016); Ohne (Viyana, Avusturya, 2016); ‘Siste: Yüzen Buzlar ve Yabandomuzları’ (Operation Room, İstanbul, 2015); Buluşma (Sabancı Müzesi, İstanbul, 2015); Tate Britain (Londra, 2014); Nesrin Esirtgen Koleksiyonu (İstanbul, 2013); Kunsthaus Essen (Essen, 2012); The Woodmill (Londra, 2011); CCA Glasgow (Glasgow, 2010); 1. Sinopale (Sinop, 2006) ve 12. Avrupa Genç Sanatçılar Bienali (Napoli, 2005) gibi çok karma sergi ve bienalde izleyiciyle buluşmuştur.
Burcu Yağcıoğlu ile Ülgen Semerci, birlikte iki sanatçı kitabı yayımlamıştır: '2222Fire Walk' (2022), Aşina Project tarafından yayımlanmış ve Avrupa Birliği tarafından desteklenmiş; British Library, Tate Archive & Library, Hamburger Kunsthalle, Stedelijk Museum, Kunsthaus Zürich ve Belçika Kraliyet Güzel Sanatlar Müzesi gibi kurumlara dağıtılmıştır. Bir diğer kitabı ‘Siste’ ise aynı adı taşıyan sergi kapsamında Vehbi Koç Vakfı desteğiyle hazırlanmıştır.
Yağcıoğlu’nun katıldığı misafir sanatçı programları arasında Dou Collaborative Lithography Studio (2023); SAHA Studio (2022); Jan Van Eyck Academie (2019); Akbank Baskı Resim Atölyesi (2017); Greenpeace Rainbow Warrior, Artists on Board (2016) ve Moon and Stars Project Bursu ile kabul edildiği SVA Summer Residency yer almaktadır.